Pijn

Pijn is een van de meest gehoorde antwoorden op de vraag waar je aan moet denken als je aan het woord bevallen denkt. In de zwangerschap bespreken we met jou hoe jij aan kijkt tegen pijnbeleving en bespreken we de mogelijkheden van (medicamenteuze) pijnstilling.

Naast de voorbereiding tijdens de zwangerschapscontroles zijn wij er natuurlijk ook voor jou tijdens de bevalling zelf! We kunnen je voorzien van tips en zullen je adviseren welke houdingen bijvoorbeeld bij kunnen dragen aan pijnverlichting op dat moment. Te allen tijde zullen we mét jou praten in plaats van over jou, zodat jij goed geïnformeerd de keuzes kan maken die bij jou passen en hopelijk bijdragen aan een positieve bevalervaring.

Om jou indien nodig extra te kunnen ondersteunen tijdens de bevalling hebben onze verloskundigen ook altijd een TENS apparaat en VR bril bij zich waar je gebruik van mag maken.

TENS

De geboorteTENS is een apparaatje waar vier plakkers aan bevestigd zitten die je op verschillende plaatsen op je onderrug plakt. Via deze plakkers worden er continu prikkels afgegeven die de pijnprikkeloverdracht belemmert, hierdoor voel je minder pijn. Op het apparaat zelf kun je de intensiteit van de prikkels instellen en tijdens de bevalling steeds verder opvoeren indien nodig. Daarnaast kun je tijdens de wee ook nog gebruik maken van de boost knop voor extra stimulatie.
Veel vrouwen vinden het gebruik van de TENS prettig omdat je zelf de intensiteit kan reguleren en daarmee ook meer controle hebt over de pijn. Iedereen die bij ons onder zorg is kan de TENS gebruiken, het apparaat kan alleen niet onder de douche of in bad gebruikt worden.

VR bril

Als enige verloskundigenpraktijk in de regio beschikken wij over een VR bril met een speciaal programma voor tijdens de zwangerschap en bevalling. Het klinkt misschien nog wat onwennig, maar het gebruik van een VR bril tijdens de bevalling is een nieuwe innovatieve ontwikkeling op het gebied van niet medicamenteuze pijnstilling. Het gebruik van de VR bril is pijnloos, heeft geen bijwerkingen, zorgt voor meer ontspanning en minder pijn en is zowel thuis als in het ziekenhuis te gebruiken. Wij zijn fan!
Nieuwsgierig geworden? Je mag altijd een afspraak maken om in de zwangerschap de VR bril al eens te proberen!

Alles over de bevalling

Voorbereiding